Mobbing to jedno z najpoważniejszych wyzwań współczesnych organizacji. Choć przejawia się w różnych formach, jego podstawą jest zawsze zaburzenie komunikacji. Discover, jak prawidłowa komunikacja może stać się pierwszą linią obrony przed przemocą psychiczną w miejscu pracy.
Prawidłowa komunikacja w organizacji pierwszym krokiem do przeciwdziałania mobbingowi
Mobbing - wiele imion, jedno zjawisko
O mobbingu często mówi się jako o terrorze psychicznym, przemocy psychicznej, molestowaniu moralnym czy spersonalizowanym braku szacunku. Każde z tych określeń jest adekwatne, jednak mobbing zgodnie z pierwszym badaczem tego zjawiska - Heinzem Leymannem to przede wszystkim zaburzenie komunikacji.
To właśnie przez pryzmat komunikacji należy patrzeć na to destrukcyjne zjawisko, co otwiera przed pracodawcami możliwość skutecznego przeciwdziałania już na poziomie organizacyjnym.
💡 Kluczowa informacja
Mobbing to nie tylko przemoc psychiczna - to systematyczne zaburzenie komunikacji w organizacji, które można zapobiec poprzez właściwe procedury komunikacyjne.
Kryteria Leymanna - 45 przejawów mobbingu
Heinz Leymann pogrupował i wymienił 45 kryteriów mobbingu, które uporządkował w 5 kluczowych grup. Analiza tych kryteriów pokazuje, jak fundamentalną rolę odgrywa komunikacja w powstawaniu tego zjawiska.
1. Komunikowanie się
Pierwsza grupa kryteriów bezpośrednio odnosi się do komunikacji i obejmuje:
- Ograniczanie przez przełożonego możliwości wypowiadania się
- Stałe przerywanie wypowiedzi
- Ograniczanie przez kolegów możliwości wypowiadania się
- Reagowanie na uwagi krzykiem lub głośnym wymyślaniem i pomstowaniem
- Ciągłe krytykowanie wykonywanej pracy
- Ciągłe krytykowanie życia prywatnego
- Napastowanie przez telefon
- Ustne groźby i pogróżki
- Groźby na piśmie
- Ograniczanie kontaktu przez poniżające, upokarzające gesty i spojrzenia
- Różnego rodzaju aluzje, bez jasnego wyrażania się wprost
2. Stosunki społeczne
Druga grupa dotyczy izolacji społecznej ofiary:
- Unikanie przez przełożonego rozmów z ofiarą
- Nie dawanie możliwości odezwania się
- W pomieszczeniu, gdzie ofiara pracuje, przesadzenie na miejsce z dala od kolegów
- Zabronienie kolegom rozmów z ofiarą
- Traktowanie jak powietrze
3. Szkodliwy wpływ na zdrowie
Trzecia grupa obejmuje działania bezpośrednio zagrażające zdrowiu:
- Zmuszanie do wykonywania prac szkodliwych dla zdrowia
- Grożenie przemocą fizyczną
- Stosowanie niewielkiej przemocy fizycznej
- Znęcanie się fizyczne
- Przyczynianie się do ponoszenia kosztów, w celu zaszkodzenia poszkodowanemu
- Wyrządzanie szkód psychicznych w miejscu zamieszkania lub miejscu pracy ofiar
- Działania o podłożu seksualnym
4. Społeczny odbiór osoby
Czwarta grupa dotyczy ataków na reputację i godność:
- Mówienie źle za plecami danej osoby
- Rozsiewanie plotek
- Podejmowanie prób ośmieszenia
- Sugerowanie choroby psychicznej
- Kierowanie na badanie psychiatryczne
- Wyśmiewanie niepełnosprawności czy kalectwa
- Parodiowanie sposobu chodzenia, mówienia lub gestów w celu ośmieszenia osoby
- Nacieranie na polityczne albo religijne przekonania
- Żarty i prześmiewanie życia prywatnego
- Wyśmiewanie narodowości
- Zmuszanie do wykonywania prac naruszających godność osobistą
- Fałszywe ocenianie zaangażowania w pracy
- Kwestionowanie podejmowanych decyzji
- Wołanie na ofiarę używając sprośnych przezwisk lub innych wyrażeń, mających ją poniżyć
- Zaloty lub słowne propozycje seksualne
5. Jakość sytuacji życiowej i zawodowej
Piąta grupa odnosi się do sabotowania rozwoju zawodowego:
- Nie dawanie ofierze żadnych zadań do wykonania
- Odbieranie prac, zadanych wcześniej do wykonania
- Zlecanie wykonania prac bezsensownych
- Dawanie zadań poniżej jego umiejętności
- Zarzucanie wciąż nowymi pracami do wykonania
- Polecenia wykonywania obraźliwych dla ofiary zadań
- Dawanie zadań przerastających możliwości i kompetencje ofiary w celu jej zdyskredytowania
📊 Analiza kryteriów
Dominujące są aspekty komunikacyjne, które występują przede wszystkim w grupie nr 1, ale także nr 2 i 4. To potwierdza tezę Leymanna o komunikacyjnym charakterze mobbingu.
Komunikacja jako metoda przeciwdziałania
Skoro mobbing to zaburzenie komunikacji, to jedną z najskuteczniejszych metod przeciwdziałania tej patologii jest dbałość o komunikację w organizacji. Niezwykle istotne jest wprowadzenie jasnych zasad komunikacji, najlepiej w oparciu o szkolenia pracownicze.
Istnieje wiele metod komunikacyjnych, które odnoszą pozytywny skutek w organizacjach. Jedną z przynoszących najlepszy efekt jest komunikacja bez przemocy Marshalla B. Rosenberga (Non-Violent Communication - NVC).
Marshall B. Rosenberg i komunikacja bez przemocy
Marshall B. Rosenberg był amerykańskim psychologiem klinicznym i mediatorem, odkrywcą "języka serca", czyli właśnie NVC. Jego celem była nauka skutecznej komunikacji opartej na empatii, która nie narusza godności drugiego człowieka i pozbawiona jest przemocy.
"Dzięki NVC wyrażamy siebie szczerze i jasno, zarazem z szacunkiem i empatią poświęcając uwagę innym ludziom. Odtąd w każdej wymianie zdań potrafimy usłyszeć własne głębokie potrzeby i oczekiwania, a także cudze. NVC uczy nas dokonywania precyzyjnych spostrzeżeń i pozwala precyzyjnie określać zachowania i sytuacje, które wywierają na nas taki czy inny wpływ. Uczymy się wyraźnie dostrzegać i uzewnętrzniać własne potrzeby i oczekiwania w każdej konkretnej sytuacji. Technicznie jest to proste, ale bardzo wiele zmienia."Marshall B. Rosenberg
Kluczowe zasady NVC w środowisku zawodowym
Kluczem do prawidłowej komunikacji jest poznanie potrzeb własnych i drugiej osoby. Potrzeby według NVC są motorem naszego działania i motywacji. Co szczególnie ważne dla warunków zawodowych, w komunikacji bez przemocy promowana jest:
- Jasność wypowiedzi - tak, by była zrozumiała dla rozmówcy
- Unikanie ocen - w zamian bazowanie na faktach i obserwacjach
- Wyrażanie potrzeb zamiast formułowania żądań
- Aktywne słuchanie i empatyczne rozumienie
- Konstruktywne wyrażanie uczuć bez agresji
✅ Korzyści NVC w organizacji
NVC sprawdza się w wielu dziedzinach życia i jest metodą uniwersalną. Stosowana jest z powodzeniem w wielu organizacjach, pomagając w:
- Tworzeniu przyjaznej kultury organizacyjnej
- Budowaniu organizacji zdrowej psychologicznie
- Zapobieganiu konfliktom i mobbing
- Poprawie efektywności zespołowej
Szczególnie przydatna jest dla osób pracujących w działach HR i działach personalnych.
Prawny obowiązek przeciwdziałania mobbingowi
Nauka komunikacji bez przemocy jest rekomendowana jako pierwszy krok do przeciwdziałania mobbingowi w organizacji. Przeciwdziałanie mobbingowi jest obowiązkiem pracodawcy, zgodnie z art. 94³ § 1 Kodeksu pracy.
Odpowiedzialność pracodawcy
W przypadku, gdy dojdzie do mobbingu, na pracodawcy ciąży odpowiedzialność z tego tytułu. Jednak zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 3 sierpnia 2011 r., I PK 35/11:
"Obowiązek przeciwdziałania mobbingowi polega na starannym działaniu. Pracodawca powinien w związku z tym przeciwdziałać mobbingowi w szczególności przez szkolenie pracowników, informowanie o niebezpieczeństwie i konsekwencjach mobbingu, czy przez stosowanie procedur, które umożliwią wykrycie i zakończenie tego zjawiska. Jeśli w postępowaniu mającym za przedmiot odpowiedzialność pracodawcy z tytułu mobbingu wykaże on, że podjął realne działania mające na celu przeciwdziałanie mobbingowi i oceniając je z obiektywnego punktu widzenia da się potwierdzić ich potencjalną skuteczność, pracodawca może uwolnić się od odpowiedzialności."
Praktyczne działania pracodawcy
Pracodawca może wykazać staranne działanie w zakresie przeciwdziałania mobbingowi poprzez:
- Szkolenia z komunikacji - w tym z technik NVC
- Regularne informowanie pracowników o niebezpieczeństwach i konsekwencjach mobbingu
- Wdrożenie procedur anty-mobbingowych umożliwiających wykrycie i zakończenie zjawiska
- Tworzenie kultury otwartej komunikacji opartej na szacunku
- Regularne monitoring atmosfery w zespole
- Szybkie reagowanie na sygnały problemów komunikacyjnych
⚠️ Uwaga prawna
Jeśli pracodawca wykaże podjęcie realnych działań o potencjalnej skuteczności w zakresie przeciwdziałania mobbingowi, może uwolnić się od odpowiedzialności. Kluczowe jest jednak, aby działania te były obiektywnie oceniane jako skuteczne.
Korzyści prawidłowej komunikacji organizacyjnej
Dbałość o komunikację w pracy niesie wiele korzyści, przede wszystkim:
- Zmniejsza ryzyko wystąpienia przemocy psychicznej - która niszczy jednostkę i całą organizację
- Poprawia atmosferę pracy i samopoczucie pracowników
- Zwiększa efektywność zespołową poprzez lepsze zrozumienie
- Redukuje liczbę konfliktów i nieporozumień
- Buduje zaufanie między pracownikami a przełożonymi
- Chroni pracodawcę przed odpowiedzialnością prawną z tytułu mobbingu
- Tworzy pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy
Wdrożenie komunikacji bez przemocy w praktyce
Praktyczne kroki dla pracodawcy
- Analiza obecnej kultury komunikacyjnej
- Przeprowadzenie badania atmosfery w organizacji
- Identyfikacja obszarów problemowych
- Ocena obecnych procedur komunikacyjnych
- Szkolenia z komunikacji bez przemocy
- Szkolenia dla menedżerów i liderów zespołów
- Warsztaty dla wszystkich pracowników
- Regularne szkolenia uzupełniające
- Wdrożenie procedur anty-mobbingowych
- Jasne procedury zgłaszania problemów
- System anonimowych skarg
- Regularne monitoring sytuacji
- Tworzenie kultury otwartej komunikacji
- Regularne spotkania zespołowe
- System feedbacku 360°
- Otwarte kanały komunikacji
Wskaźniki sukcesu
Skuteczność wdrożonych działań można mierzyć poprzez:
- Badania satysfakcji pracowników - regularne ankiety
- Liczbę zgłoszeń problemów komunikacyjnych - powinna spadać
- Rotację pracowników - szczególnie z powodów atmosfery pracy
- Absencję chorobową - często związaną ze stresem
- Efektywność zespołową - realizację celów i projektów
💼 Długoterminowe korzyści
Systematyczne stosowanie komunikatu "Ja" prowadzi do poprawy atmosfery w zespole, zwiększenia efektywności pracy, redukcji konfliktów i budowania silniejszych, opartych na zaufaniu relacji zawodowych.

O autorce artykułu
dr Karolina Czapska-Małecka
Prawniczka, psycholożka i mediatorka specjalizująca się w prawie pracy i psychologicznych aspektach funkcjonowania środowiska zawodowego. Łączy doświadczenie z wiodących warszawskich kancelarii z podejściem naukowym i psychologicznym.
Podobał Ci się artykuł?
Podziel się nim z innymi
Zobacz także
Podobne artykuły, które mogą Cię zainteresować
Kategorie tematyczne
Statystyki kategorii:
Polecane szkolenie
Komunikacja bez przemocy (NVC) - podstawy
Szkolenie otwarte z podstaw komunikacji empatycznej według modelu Marshalla Rosenberga.
Powiązane artykuły
Bądź na bieżąco
Zapisz się do newslettera i otrzymuj najnowsze artykuły o prawie pracy.