Ochrona pracowników

Prawidłowa komunikacja w organizacji pierwszym krokiem do przeciwdziałania mobbingowi

dr Karolina Czapska-Małecka
15 stycznia 2025
14 min czytania
Prawidłowa komunikacja w organizacji przeciwko mobbingowi

Mobbing to jedno z najpoważniejszych wyzwań współczesnych organizacji. Choć przejawia się w różnych formach, jego podstawą jest zawsze zaburzenie komunikacji. Discover, jak prawidłowa komunikacja może stać się pierwszą linią obrony przed przemocą psychiczną w miejscu pracy.

Mobbing - wiele imion, jedno zjawisko

O mobbingu często mówi się jako o terrorze psychicznym, przemocy psychicznej, molestowaniu moralnym czy spersonalizowanym braku szacunku. Każde z tych określeń jest adekwatne, jednak mobbing zgodnie z pierwszym badaczem tego zjawiska - Heinzem Leymannem to przede wszystkim zaburzenie komunikacji.

To właśnie przez pryzmat komunikacji należy patrzeć na to destrukcyjne zjawisko, co otwiera przed pracodawcami możliwość skutecznego przeciwdziałania już na poziomie organizacyjnym.

💡 Kluczowa informacja

Mobbing to nie tylko przemoc psychiczna - to systematyczne zaburzenie komunikacji w organizacji, które można zapobiec poprzez właściwe procedury komunikacyjne.

Kryteria Leymanna - 45 przejawów mobbingu

Heinz Leymann pogrupował i wymienił 45 kryteriów mobbingu, które uporządkował w 5 kluczowych grup. Analiza tych kryteriów pokazuje, jak fundamentalną rolę odgrywa komunikacja w powstawaniu tego zjawiska.

1. Komunikowanie się

Pierwsza grupa kryteriów bezpośrednio odnosi się do komunikacji i obejmuje:

  • Ograniczanie przez przełożonego możliwości wypowiadania się
  • Stałe przerywanie wypowiedzi
  • Ograniczanie przez kolegów możliwości wypowiadania się
  • Reagowanie na uwagi krzykiem lub głośnym wymyślaniem i pomstowaniem
  • Ciągłe krytykowanie wykonywanej pracy
  • Ciągłe krytykowanie życia prywatnego
  • Napastowanie przez telefon
  • Ustne groźby i pogróżki
  • Groźby na piśmie
  • Ograniczanie kontaktu przez poniżające, upokarzające gesty i spojrzenia
  • Różnego rodzaju aluzje, bez jasnego wyrażania się wprost

2. Stosunki społeczne

Druga grupa dotyczy izolacji społecznej ofiary:

  • Unikanie przez przełożonego rozmów z ofiarą
  • Nie dawanie możliwości odezwania się
  • W pomieszczeniu, gdzie ofiara pracuje, przesadzenie na miejsce z dala od kolegów
  • Zabronienie kolegom rozmów z ofiarą
  • Traktowanie jak powietrze

3. Szkodliwy wpływ na zdrowie

Trzecia grupa obejmuje działania bezpośrednio zagrażające zdrowiu:

  • Zmuszanie do wykonywania prac szkodliwych dla zdrowia
  • Grożenie przemocą fizyczną
  • Stosowanie niewielkiej przemocy fizycznej
  • Znęcanie się fizyczne
  • Przyczynianie się do ponoszenia kosztów, w celu zaszkodzenia poszkodowanemu
  • Wyrządzanie szkód psychicznych w miejscu zamieszkania lub miejscu pracy ofiar
  • Działania o podłożu seksualnym

4. Społeczny odbiór osoby

Czwarta grupa dotyczy ataków na reputację i godność:

  • Mówienie źle za plecami danej osoby
  • Rozsiewanie plotek
  • Podejmowanie prób ośmieszenia
  • Sugerowanie choroby psychicznej
  • Kierowanie na badanie psychiatryczne
  • Wyśmiewanie niepełnosprawności czy kalectwa
  • Parodiowanie sposobu chodzenia, mówienia lub gestów w celu ośmieszenia osoby
  • Nacieranie na polityczne albo religijne przekonania
  • Żarty i prześmiewanie życia prywatnego
  • Wyśmiewanie narodowości
  • Zmuszanie do wykonywania prac naruszających godność osobistą
  • Fałszywe ocenianie zaangażowania w pracy
  • Kwestionowanie podejmowanych decyzji
  • Wołanie na ofiarę używając sprośnych przezwisk lub innych wyrażeń, mających ją poniżyć
  • Zaloty lub słowne propozycje seksualne

5. Jakość sytuacji życiowej i zawodowej

Piąta grupa odnosi się do sabotowania rozwoju zawodowego:

  • Nie dawanie ofierze żadnych zadań do wykonania
  • Odbieranie prac, zadanych wcześniej do wykonania
  • Zlecanie wykonania prac bezsensownych
  • Dawanie zadań poniżej jego umiejętności
  • Zarzucanie wciąż nowymi pracami do wykonania
  • Polecenia wykonywania obraźliwych dla ofiary zadań
  • Dawanie zadań przerastających możliwości i kompetencje ofiary w celu jej zdyskredytowania

📊 Analiza kryteriów

Dominujące są aspekty komunikacyjne, które występują przede wszystkim w grupie nr 1, ale także nr 2 i 4. To potwierdza tezę Leymanna o komunikacyjnym charakterze mobbingu.

Komunikacja jako metoda przeciwdziałania

Skoro mobbing to zaburzenie komunikacji, to jedną z najskuteczniejszych metod przeciwdziałania tej patologii jest dbałość o komunikację w organizacji. Niezwykle istotne jest wprowadzenie jasnych zasad komunikacji, najlepiej w oparciu o szkolenia pracownicze.

Istnieje wiele metod komunikacyjnych, które odnoszą pozytywny skutek w organizacjach. Jedną z przynoszących najlepszy efekt jest komunikacja bez przemocy Marshalla B. Rosenberga (Non-Violent Communication - NVC).

Marshall B. Rosenberg i komunikacja bez przemocy

Marshall B. Rosenberg był amerykańskim psychologiem klinicznym i mediatorem, odkrywcą "języka serca", czyli właśnie NVC. Jego celem była nauka skutecznej komunikacji opartej na empatii, która nie narusza godności drugiego człowieka i pozbawiona jest przemocy.

"Dzięki NVC wyrażamy siebie szczerze i jasno, zarazem z szacunkiem i empatią poświęcając uwagę innym ludziom. Odtąd w każdej wymianie zdań potrafimy usłyszeć własne głębokie potrzeby i oczekiwania, a także cudze. NVC uczy nas dokonywania precyzyjnych spostrzeżeń i pozwala precyzyjnie określać zachowania i sytuacje, które wywierają na nas taki czy inny wpływ. Uczymy się wyraźnie dostrzegać i uzewnętrzniać własne potrzeby i oczekiwania w każdej konkretnej sytuacji. Technicznie jest to proste, ale bardzo wiele zmienia."Marshall B. Rosenberg

Kluczowe zasady NVC w środowisku zawodowym

Kluczem do prawidłowej komunikacji jest poznanie potrzeb własnych i drugiej osoby. Potrzeby według NVC są motorem naszego działania i motywacji. Co szczególnie ważne dla warunków zawodowych, w komunikacji bez przemocy promowana jest:

  • Jasność wypowiedzi - tak, by była zrozumiała dla rozmówcy
  • Unikanie ocen - w zamian bazowanie na faktach i obserwacjach
  • Wyrażanie potrzeb zamiast formułowania żądań
  • Aktywne słuchanie i empatyczne rozumienie
  • Konstruktywne wyrażanie uczuć bez agresji

✅ Korzyści NVC w organizacji

NVC sprawdza się w wielu dziedzinach życia i jest metodą uniwersalną. Stosowana jest z powodzeniem w wielu organizacjach, pomagając w:

  • Tworzeniu przyjaznej kultury organizacyjnej
  • Budowaniu organizacji zdrowej psychologicznie
  • Zapobieganiu konfliktom i mobbing
  • Poprawie efektywności zespołowej

Szczególnie przydatna jest dla osób pracujących w działach HR i działach personalnych.

Prawny obowiązek przeciwdziałania mobbingowi

Nauka komunikacji bez przemocy jest rekomendowana jako pierwszy krok do przeciwdziałania mobbingowi w organizacji. Przeciwdziałanie mobbingowi jest obowiązkiem pracodawcy, zgodnie z art. 94³ § 1 Kodeksu pracy.

Odpowiedzialność pracodawcy

W przypadku, gdy dojdzie do mobbingu, na pracodawcy ciąży odpowiedzialność z tego tytułu. Jednak zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 3 sierpnia 2011 r., I PK 35/11:

"Obowiązek przeciwdziałania mobbingowi polega na starannym działaniu. Pracodawca powinien w związku z tym przeciwdziałać mobbingowi w szczególności przez szkolenie pracowników, informowanie o niebezpieczeństwie i konsekwencjach mobbingu, czy przez stosowanie procedur, które umożliwią wykrycie i zakończenie tego zjawiska. Jeśli w postępowaniu mającym za przedmiot odpowiedzialność pracodawcy z tytułu mobbingu wykaże on, że podjął realne działania mające na celu przeciwdziałanie mobbingowi i oceniając je z obiektywnego punktu widzenia da się potwierdzić ich potencjalną skuteczność, pracodawca może uwolnić się od odpowiedzialności."

Praktyczne działania pracodawcy

Pracodawca może wykazać staranne działanie w zakresie przeciwdziałania mobbingowi poprzez:

  • Szkolenia z komunikacji - w tym z technik NVC
  • Regularne informowanie pracowników o niebezpieczeństwach i konsekwencjach mobbingu
  • Wdrożenie procedur anty-mobbingowych umożliwiających wykrycie i zakończenie zjawiska
  • Tworzenie kultury otwartej komunikacji opartej na szacunku
  • Regularne monitoring atmosfery w zespole
  • Szybkie reagowanie na sygnały problemów komunikacyjnych

⚠️ Uwaga prawna

Jeśli pracodawca wykaże podjęcie realnych działań o potencjalnej skuteczności w zakresie przeciwdziałania mobbingowi, może uwolnić się od odpowiedzialności. Kluczowe jest jednak, aby działania te były obiektywnie oceniane jako skuteczne.

Korzyści prawidłowej komunikacji organizacyjnej

Dbałość o komunikację w pracy niesie wiele korzyści, przede wszystkim:

  • Zmniejsza ryzyko wystąpienia przemocy psychicznej - która niszczy jednostkę i całą organizację
  • Poprawia atmosferę pracy i samopoczucie pracowników
  • Zwiększa efektywność zespołową poprzez lepsze zrozumienie
  • Redukuje liczbę konfliktów i nieporozumień
  • Buduje zaufanie między pracownikami a przełożonymi
  • Chroni pracodawcę przed odpowiedzialnością prawną z tytułu mobbingu
  • Tworzy pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy

Wdrożenie komunikacji bez przemocy w praktyce

Praktyczne kroki dla pracodawcy

  1. Analiza obecnej kultury komunikacyjnej
    • Przeprowadzenie badania atmosfery w organizacji
    • Identyfikacja obszarów problemowych
    • Ocena obecnych procedur komunikacyjnych
  2. Szkolenia z komunikacji bez przemocy
    • Szkolenia dla menedżerów i liderów zespołów
    • Warsztaty dla wszystkich pracowników
    • Regularne szkolenia uzupełniające
  3. Wdrożenie procedur anty-mobbingowych
    • Jasne procedury zgłaszania problemów
    • System anonimowych skarg
    • Regularne monitoring sytuacji
  4. Tworzenie kultury otwartej komunikacji
    • Regularne spotkania zespołowe
    • System feedbacku 360°
    • Otwarte kanały komunikacji

Wskaźniki sukcesu

Skuteczność wdrożonych działań można mierzyć poprzez:

  • Badania satysfakcji pracowników - regularne ankiety
  • Liczbę zgłoszeń problemów komunikacyjnych - powinna spadać
  • Rotację pracowników - szczególnie z powodów atmosfery pracy
  • Absencję chorobową - często związaną ze stresem
  • Efektywność zespołową - realizację celów i projektów

💼 Długoterminowe korzyści

Systematyczne stosowanie komunikatu "Ja" prowadzi do poprawy atmosfery w zespole, zwiększenia efektywności pracy, redukcji konfliktów i budowania silniejszych, opartych na zaufaniu relacji zawodowych.

dr Karolina Czapska-Małecka

O autorce artykułu

dr Karolina Czapska-Małecka

Prawniczka, psycholożka i mediatorka specjalizująca się w prawie pracy i psychologicznych aspektach funkcjonowania środowiska zawodowego. Łączy doświadczenie z wiodących warszawskich kancelarii z podejściem naukowym i psychologicznym.

Wykształcenie
Prawo (UW), Psychologia (UW), Suffolk Law University Boston
Działalność naukowa
Adiunkt na Wydziale Zarządzania UW
Specjalizacja
Prawo pracy, mediacje, NVC, przeciwdziałanie mobbingowi
Certyfikaty
Mediatorka w sprawach pracowniczych (PCM)

Potrzebujesz pomocy w wdrożeniu procedur anty-mobbingowych?

Jako ekspert w dziedzinie prawa pracy pomogę Ci stworzyć skuteczny system komunikacji organizacyjnej i procedury przeciwdziałania mobbingowi zgodne z wymogami prawa.

Bezpłatna konsultacja • Szybka odpowiedź • Profesjonalne doradztwo

Podobał Ci się artykuł?

Podziel się nim z innymi